Het verhaal van Cleuren Cuvees
Verhaal
Hoogwaardig appelschuim, dat is de specialiteit van Cleuren Cuvees. Broer Sander en zus Jana zijn jaarlijks aan de slag met meer dan twintig verschillende appelrassen die leiden tot verschillende soorten bubbels met een ongeziene complexiteit. Waar Sander zich focust op de productie, innovatie en het beheer van de boomgaard, gaat Jana de uitdagingen aan rond sales en marketing.
Het verhaal van Cleuren Cuvees
Wanneer ontstond Cleuren Cuvees en waarvoor staat het merk?

Jana: “Samen met mijn broer, Sander Cleuren, run ik het bedrijf. Dat verhaal startte reeds 10 jaar geleden, toen mijn broer afstudeerde als bio-ingenieur. Tijdens zijn master werkte hij aan een project over de geschiktheid van Belgische appels om er cider van te maken. Daarvoor heeft hij veel onderzoek gedaan en ontdekte hij daarbij veel rassen die interessant waren om een plantage mee te starten. Bij de opstart van die plantage ontving hij veel hulp van zijn neef.

We experimenteerden samen met het produceren van cider. Dat gebeurde destijds nog in de oude varkensstallen van onze grootouders. Sander ging hiermee verder en koesterde dan ook de droom om een eigen cider op de markt te brengen. Maar aangezien cider de laatste jaren in België eerder een slechte connotatie kreeg, koos Sander er bewust voor om een andere weg in te slaan die iets luxueuzer zou zijn. Een high-endproduct ontwikkelen werd het doel. Met die insteek ging hij aan de slag en paste de champagnetechniek toe. Deze techniek is erg specifiek, want er zijn wel meerdere mensen die iets met cider doen, maar de manier waarop wij te werk gaan is erg uniek.

We zijn tot op heden nog niemand tegengekomen die op deze manier het productieproces aanvat. Dat verschil proef je, de smaak van de schuimwijn is heel verfijnd. Zo ontstond POMM. Daarnaast creëren we ook digestieven, namelijk appel spirits. Daar zijn we mee gestart omdat we bij de productie van schuimwijn steeds overschotten hebben na het blenden van de verschillende ingrediënten.

In plaats van dat we deze overschotten zouden weggooien, laten we deze uitstoken. Daardoor creëren we een nieuw product, namelijk PITT. Hiervan bestaat een pure variant die je in de betere restaurants na je eten kunt drinken, de andere serveren we op festivals. Met onze corebusiness focussen we op de betere horeca en gaan daarbij zo ecologisch mogelijk te werk.”
De champagnetechniek is dan ook het grote verschil tussen jullie en andere merken?
Jana: “Inderdaad, we onderscheiden ons met de bereidingswijze. Hoe dat precies technisch in zijn werk gaat, leggen we aan de hand van enkele visuals uit op onze website."

Hoe ben jij terechtgekomen in de ciderdroom van jouw broer?
Jana: “Mijn broer had de ambitie om wat hij maakte, te commercialiseren. Zelf zag hij dit niet zitten en op die manier is hij bij mij komen aankloppen. Zelf had ik reeds wat projecten achter de rug als zelfstandige, waardoor ik niet lang moest nadenken toen hij mij die vraag stelde in 2019. In datzelfde jaar maakten we alles officieel en ging onze bvba van start.

Het is fantastisch om zoveel vrijheid te hebben en een eigen strategie uit te zetten. Anderzijds is het ook vaak confronterend omdat je een product creëert dat mensen niet kennen. Onbekend is gewoonweg onbemind. Dat is een muur waar je voortdurend tegenop loopt, maar het doet ook ontzettend deugd wanneer je die muur kunt doorbreken. De samenwerking met mijn broer is bovendien ook heel leuk, iets wat we ons tijdens onze kinderjaren niet hadden kunnen voorstellen.

We hebben elk onze eigen expertise en dagen elkaar voortdurend uit wanneer we een nieuw product ontwikkelen. Ik mag mijn oordeel geven over hoe een nieuwe smaak proeft. Ik leg mijn ideeën voor aan Sander en samen bespreken we de strategie. Vertrouwen is hierbij heel belangrijk. We zijn namelijk allebei niet snel opgejaagd of gestresseerd, wat soms voor spannende lastminutesituaties durft zorgen. Uiteindelijk weten we dit steeds naar onze hand te zetten en weten we dan ook dat alles altijd goedkomt.

Misschien is dat dan ook wel ons geheim. We hebben dezelfde opvoeding gehad en we weten perfect wat we van elkaar kunnen verwachten.”
Het verhaal van Cleuren Cuvees
Het verhaal van Cleuren Cuvees
Dat klinkt alsof jullie samen alle uitdagingen aankunnen. Wat was voor jullie de grootste uitdaging?
Jana: “Dat was onze merkidentiteit. Het is een hele zoektocht geweest om onze producten een kans te geven. Dat is dan ook in één keer de reden waarom we in het begin van dit jaar veranderden van naam, namelijk van Cleuren Ciders naar Cleuren Cuvees. Enerzijds omdat we in de particuliere markt sterk merkten dat wanneer mensen op een beurs het woordje ‘cider’ zagen staan, ze het product niet snel proeven of proberen. Wanneer ze het woord niet zagen staan, waren ze vaak aangenaam verrast dat het drankje van appels werd gemaakt. Met die ervaring hebben we ervoor gekozen om de merknaam te veranderen, wat een heel positieve invloed heeft gehad op ons imago. Het product wordt niet vervaardigd op basis van druiven, maar valt en staat op basis van het maken van cuvée.”

Wat brengt de toekomst voor Cleuren Cuvees? Nemen jullie het dag per dag of hebben jullie bepaalde dromen voor ogen?
Jana: “Net zoals voor veel andere producenten leven we in een onzekere tijd. Ondanks de crisisperiode hebben we heel wat stappen gezet tijdens het afgelopen jaar. Daardoor zijn we nu actief binnen de gastronomie en de sterrenrestaurants. Daar konden we voordien enkel van dromen. Nu we deze droom bereikt hebben, wensen we deze klantenbasis nog uit te breiden. We focussen nog meer op die betere restaurants en op exclusiviteit eerder dan het verhogen van de productie. Die droom wensen we verder uit te bouwen.”
Het verhaal van Cleuren Cuvees
Waar kunnen we op dit moment al Cleuren Cuvees verwachten?
Jana: “Momenteel zijn de producten in Vlaanderen alsook in een stukje Nederlands-Limburg terug te vinden. Doordat het zo’n nieuw product is, staan steden zoals bijvoorbeeld Gent hier heel erg voor open. Dit omdat je daar meer mensen hebt die experimenteel zijn, terwijl in Limburg het product pas van de grond kwam nadat we recensies uit andere delen van het land kregen. Met die recensies hebben we onze geloofwaardigheid veel kracht kunnen bijzetten.”

Wat maakt voor jullie die Limburgse smaak in jullie producten?
Jana: “Onze producten worden gemaakt van appels en welk natuurlijk product is er meer Limburgs dan een appel? Initieel had mijn broer de droom om bier te maken, maar aangezien hij in Haspengouw zoveel appels om zich heen had, kwam hij op het idee om daar iets mee te doen. Appels in plaats van druiven, want het klimaat in Limburg is nog steeds optimaal voor appels en minder voor druiven. Jaarlijks hebben we vaste oplages, maar deze kunnen we naar eigen keuze verhogen omdat er net zoveel appels ter beschikking zijn.”

Kun je jouw mooiste herinnering tot nu toe met ons delen?
Jana: “Dat gaat de eerste keer zijn geweest dat we naar een exclusieve wijnbeurs mochten gaan. Daar stonden we als enige producent met een product dat niet gemaakt wordt op basis van druiven. Dat was voor ons een grote mijlpaal en daar zijn we dan ook heel trots op. Door die kans hebben we dan ook de eerste contacten gelegd met sterrenrestaurants.”
Net zoals champagneflessen rijpen in wijnkelders, zo rijpen onze flessen na de tweede fermentatie in de mergelgrotten.
Wat moeten we zeker weten over Cleuren Cuvees?
Jana: “Een leuk iets om te weten, is dat wij ook proeverijen doen. Onze proeverijen vinden voornamelijk plaats in de winter op een unieke locatie, namelijk de mergelgrotten in Kanne. Deze mergelgrotten zijn voor ons heel belangrijk omdat onze flessen rijpen op deze locatie. Net zoals champagneflessen rijpen in wijnkelders, zo rijpen onze flessen na de tweede fermentatie in de mergelgrotten. Daar is een hele mooie ruimte die we ter beschikking hebben als proeflokaal en waar we een deel van onze voorraad bewaren. De ruimte is voorzien van mooie belichting, statafels en muurschilderingen. Eén keer per maand ontvangen we daar gasten, maar steeds vaker komen ook bedrijven bij ons voor hun teambuilding. Enerzijds voor de gezellige sfeer, maar anderzijds ook omdat er geen telefoonbereik is. In de zomer heten we gasten welkom in onze boomgaard waar we een leuke zithoek voorzien. Ook hier zijn teambuildings mogelijk. Wanneer het in september pluktijd is, nodigen we bedrijven uit om mee appels te plukken verbonden aan specifieke opdrachten waardoor we een spelbelevenis creëren. Wanneer ze een opdracht goed uitvoeren, dan krijgen ze bijvoorbeeld een ladder. Op die manier kunnen twee teams tegen elkaar zo veel mogelijk plukken. Op het einde van de dag wordt er geklonken met appelchampagne bij een heerlijke barbecue. Meer info daarover vind je terug op onze website.

Het is op die manier dat we eerder een echte beleving wensen te creëren in plaats van puur te focussen op productie.
Het verhaal van Cleuren Cuvees